Od 1 grudnia 2025 roku kierowców ciężarówek, autobusów i większych kamperów czekają duże zmiany. Rząd zdecydował, że kolejne odcinki autostrad, dróg ekspresowych i krajowych staną się płatne. Nowe przepisy obejmą setki kilometrów tras zarządzanych przez GDDKiA, a za unikanie opłat grozić będzie kara nawet do 1500 zł.
Nowe zasady: więcej płatnych dróg od grudnia 2025
Obecnie w Polsce płatne jest około 5225 km dróg, jednak zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Infrastruktury sieć e-TOLL zostanie rozszerzona o kolejne 645 km. Oznacza to, że od grudnia 2025 roku płatna sieć dróg wzrośnie do blisko 5900 km.
Jak wyjaśnia resort, zmiany wynikają z potrzeby zwiększenia wpływów do Krajowego Funduszu Drogowego oraz z dostosowania polskich stawek do poziomu obowiązującego w innych krajach Unii Europejskiej.
– Celem zmian jest pozyskanie dodatkowych środków na rozwój infrastruktury, ograniczenie emisji spalin oraz dostosowanie opłat tranzytowych do standardów europejskich – tłumaczy Stanisław Bukowiec, wiceminister infrastruktury.
Według szacunków Ministerstwa Finansów, w 2026 roku wpływy z opłat wzrosną o 2,77 miliarda złotych.
Kogo dotyczą nowe opłaty drogowe?
Nowe stawki obejmą pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony.
Oznacza to, że:
- samochody osobowe i motocykle nadal będą zwolnione z opłat,
- opłaty zapłacą ciężarówki, autobusy oraz kampery o DMC powyżej 3,5 tony,
- obowiązek może dotyczyć także zestawów samochód + przyczepa, jeśli ich łączna masa przekracza 3,5 tony.
Ile zapłacą kierowcy? Nowe stawki e-TOLL
Rządowe analizy wskazują, że stawki wzrosną nawet o 40%. Przykładowe nowe kwoty od 1 grudnia 2025 roku:
|
Typ pojazdu |
Obecna stawka |
Nowa stawka (od 1.12.2025) |
|
Ciężarówka (Euro VI) |
0,40 zł/km |
ok. 0,56 zł/km |
|
Autobus |
0,38 zł/km |
ok. 0,53 zł/km |
|
Kamper (>3,5 t DMC) |
0,37 zł/km |
ok. 0,50 zł/km |
Kontrola automatyczna i wysokie kary
System e-TOLL zostanie wzmocniony nowoczesnymi metodami kontroli. Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) dysponuje flotą oznakowanych i nieoznakowanych radiowozów wyposażonych w kamery i czujniki zintegrowane z systemem rozpoznawania tablic rejestracyjnych. Urządzenia wykrywają nieopłacone przejazdy zarówno w trybie statycznym, jak i dynamicznym (nawet przy prędkości 250 km/h). Skuteczność systemu szacowana jest na ponad 98%. Za brak opłaty lub błędne dane w systemie grozi mandat od 250 do 1500 zł, a za jedno naruszenie w ciągu doby może zostać nałożona tylko jedna kara.
Kierowcy mogą też zostać ukarani za:
- zakryte lub nieczytelne tablice rejestracyjne,
- nieprawidłowo działające urządzenia e-TOLL (OBU/ZSL),
- brak numeru referencyjnego,
- przerwę w nadawaniu sygnału GPS dłuższą niż 15 minut.
Lista dróg objętych opłatami od 2025 roku
Płatne będą zarówno istniejące, jak i nowe odcinki autostrad oraz ekspresówek zarządzanych przez GDDKiA. Wśród nich:
Autostrady:
- A1 (Rusocin – Toruń)
- A2 (Świecko – Konin)
- A4 (Katowice – Kraków)
Wybrane drogi ekspresowe:
S1, S2, S3, S5, S6, S7, S8, S10, S11, S12, S14, S16, S17, S19, S22, S51, S52, S61, S74, S79
(pełna lista odcinków dostępna na stronie Ministerstwa Infrastruktury)
Od 1 grudnia 2025 roku sieć płatnych dróg w Polsce znacząco się rozszerzy, a stawki e-TOLL wzrosną nawet o 40%. Zmiany dotkną głównie kierowców pojazdów ciężkich, a system kontroli sprawi, że uniknięcie opłaty stanie się praktycznie niemożliwe. Rząd argumentuje, że podwyżki są niezbędne dla dalszego rozwoju infrastruktury i utrzymania sieci dróg krajowych w dobrym stanie.